Nazad na bazu
Baza odgovora › Aktuelnosti › Javni prihodi

Ukoliko roditelj uplati školi iznos veći od 100.000 dinara za poboljšanje uslova obrazovanja, da li se sredstva evidentiraju na izvoru 16 – Roditeljski dinar za vannastavne aktivnosti i da li podležu poreskom tretmanu donacije?

Kratak odgovor

Uplata jednog roditelja za poboljšanje uslova obrazovanja, kada je dobrovoljna i bez protivčinidbe: Izvor finansiranja: 08 – Dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica. Ne treba je razvrstavati na izvor 16 samo zato što je uplatilac roditelj. Ako ukupna donacija istog roditelja u kalendarskoj

Kompletan odgovor

U ovom slučaju sredstva treba evidentirati na izvoru 08 – Dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica, a ne na izvoru 16. Pravilnik o standardnom klasifikacionom okviru jasno razlikuje: 08 – Dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica, i16 – Roditeljski dinar za vannastavne aktivnosti. Ako jedan roditelj dobrovoljno uplaćuje sredstva školi za poboljšanje uslova obrazovanja, bez protivčinidbe škole, takva uplata po svojoj prirodi predstavlja dobrovoljni transfer, odnosno donaciju, pa je odgovarajući izvor 08. Poreski tretman Činjenica da se sredstva evidentiraju na izvoru 08 sama po sebi ne određuje poresku obavezu. Za poreski tretman odlučujuća je pravna i ekonomska priroda davanja. Ako roditelj daje novac školi bez obaveze škole da mu za to pruži protivčinidbu, radi se o poklonu/donaciji u smislu propisa o porezu na imovinu. Ovakav princip potvrđuje i mišljenje Ministarstva finansija koje se odnosi na donaciju indirektnom korisniku budžetskih sredstava. Prema važećem Zakonu o porezima na imovinu, novčani poklon primljen od istog lica do 100.000 dinara u jednoj kalendarskoj godini izuzima se od oporezivanja. Ako je ukupna vrednost poklona od istog lica veća od 100.000 dinara, 100.000 dinara se izuzima, a r azlika predstavlja predmet oporezivanja. Dakle, ako jedan roditelj, na primer, uplati školi 150.000 dinara kao donaciju, poreski relevantan iznos je 50.000 dinara, pod uslovom da ne postoji neki poseban zakonski osnov za poresko oslobođenje. Za poklonoprimca koji nije u srodstvu sa poklonodavcem Zakon propisuje stopu poreza na poklon od 2,5%. Sama činjenica da je škola indirektni korisnik budžetskih sredstava ne znači automatsko oslobođenje od poreza na poklon. Važeći Zakon posebno oslobađa Republiku Srbiju, autonomnu pokrajinu i jedinicu lokalne samouprave kao poklonoprimce, ali to oslobođenje nije opšte propisano za svakog indirektnog budžetskog korisnika. Kada postoji predmet oporezivanja, poreska prijava za porez na poklon podnosi se nadležnom poreskom organu jedinice lokalne samouprave u roku od 30 dana od nastanka poreske obaveze.

Rezime

Uplata jednog roditelja za poboljšanje uslova obrazovanja, kada je dobrovoljna i bez protivčinidbe: Izvor finansiranja: 08 – Dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica. Ne treba je razvrstavati na izvor 16 samo zato što je uplatilac roditelj. Ako ukupna donacija istog roditelja u kalendarskoj godini pređe 100.000 dinara, iznos do 100.000 dinara je izuzet od oporezivanja, dok razlika može biti predmet poreza na poklon, osim ako u konkretnom slučaju postoji zakonsko poresko oslobođenje.

Izvor: SBP e-Edicija — Pitanja i odgovori broj 3/2026: Priprema predloga finansijskih planova 2027–2029 · 26.07.2026.
Izdvajamo iz SBP-a

Prijavite se na SBP mejling listu

Stručni odgovori, rokovi i novi propisi za budžetske korisnike — bez spama. Odjava jednim klikom.

Slična pitanja

Niste našli odgovor?

Pretražite celu bazu stručnih odgovora ili nam pošaljite pitanje — tim SBP-a Vam je na raspolaganju.

Pretraži bazu →